GRAVID MASSAGE

Som gravid har man især brug for massage. Den store vægtforøgelse,som kommer på forholdsvis kort tid, gør at kvinden begynder at gå, stå og sidde anderledes end før graviditeten. For at danne ligevægt, for og bag, svajer kvinden bagover, som gør at lænden bliver overbelastet.

Når lænden pludselig svajer mere, bliver korsbenet og dermed også hofterne belastet. Dette kan give smerter ned over balderne og ned ad baglårene. Ligeledes kan smerterne også gå fra lænden og opad, sådan at der kommer træthed i øvre ryg og måske også spændinger i nakke og skuldre.

Ødem/væskeophobning kan også være et problem for den gravide. Ødem kommer når kroppen bliver overbelastet og gerne vil beskytte led og sener. Ødem kommer især i benene og fødderne og giver en dårligere gang og dermed også en dårligere holdning.

En god professionel massage, kan hjælpe den gravide kvinde af med træthed og overbelastning i musklerne, ved at musklerne afslappes og affaldsstofferne fjernes. Dette giver en bedre bevægelighed i muskulaturen og eventuelle ødemer vil blive mindre eller endda helt forsvinde.

En god og aktiv graviditet giver en lettere fødsel.

At være gravid, skal helst være en skøn tid, som den kommende mor nyder og har overskud til. Graviditeten skal ikke være en tid med smerter i ryggen, benene eller andre steder.

Hvis den gravide får løsnet op for de muskelspændinger, der let kommer, når kroppens vægtfordeling så pludselig ændres, vil den gravide få en mere aktiv graviditet.

Klinik Soma tilbyder massage på en luksus-briks, som er beregnet til gravide. Der er huld til maven og brysterne, så den gravide kan ligge på samme måde som ikke-gravide.

Den gravide kan dermed få en bedre behandling, end hvis behandlingen skulle foregå liggende på siden.